«Реальний Бізнес Казахстану», No 10 (26), жовтень 2015

На думку експертів, у кризу подолати відчуття «невагомості» більше шансів у компаній, які обирають замість паніки системне інтенсивний розвиток. Що ще може дозволити бізнесу взяти правильну антикризову ноту, з’ясовувала наша редакція.

Катерина Корабаева, редактор журналу «Реальний Бізнес Казахстану»
Кирило Куницький, засновник та ідейний натхненник компанії «Бізнес-Конструктор»

Про перспективи

Беручи до уваги сталася девальвацію, значну перспективу отримають місцеві виробники. По-перше, виріс курс долара породжуватиме тенденцію до заміщенню імпорту продукцією місцевого виробництва, по-друге, розширюються можливості для експорту локальної продукції (валютна вартість казахстанської продукції знизилася). Відповідно, казахстанському бізнесу зараз варто ретельно проаналізувати структуру імпорту сировини та готової продукції — можливості для розвитку в нинішній час криються там.

Також, як зазвичай в кризу, зараз настав час оптимізації витрат. Відповідно, будь-які товари і послуги, які дозволяють компаніям знижувати собівартість або постійні витрати, які будуть користуватися попитом.

Про завдання

Актуально підвищення ефективності роботи компанії — якості бізнес-моделі, організаційної структури, бізнес-процесів, професійного рівня команди. У кризу компанія повинна працювати як швейцарський годинник. У Казахстані, як і в багатьох інших країнах пострадянського простору, культура ведення бізнесу знаходиться на низькому рівні, відповідно, будь-яка компанія, що стала на шлях конкуренції менеджментом, має дуже високі шанси на успіх.

Також актуально зниження собівартості і постійних витрат, проте важливо розуміти, що цього не можна робити за рахунок маркетингу і продажів. Що стосується цих двох підрозділів, підвищення ефективності — так, але не економія. У кризу не можна економити на генерують дохід підрозділах, «насоси» доходу повинні працювати на повну потужність. Криза — це період, коли конкуренти знаходяться в сум’ятті, починають скорочуватися, в компаніях панує плутанина, демотивація. І саме в цей час необхідно максимально оптимізуватися і системно працювати над збільшенням частки ринку.

Згадана вище низька культура ведення бізнесу конкурентами цілком дозволяє це зробити.

Рекомендації по оптимізації

В першу чергу необхідно оптимізувати якість команди. Я маю на увазі особистісний і професійний рівень співробітників. У складній ринковій ситуації компанія не має права терпіти неефективність і особистісну неадекватність персоналу. Криза — це час, коли з причини скорочень на ринку праці з’являється велика кількість прекрасних співробітників, відповідно, треба цим користуватися і підсилювати команду. Криза — це час не для скорочення штату, а для найму кращих співробітників і заміни неефективних. Звичайно, це можливо за умови, що компанія системно продовжує працювати над збільшенням частки ринку. Для цього необхідно вибудувати ефективну конкурентну бізнес-модель і модель маркетингу і продажів. Тільки важливо пам’ятати, що процес підбору повинен бути дуже ретельним. Ми в «Бізнес-Конструктор» використовуємо для підвищення ефективності групові конкурси по підбору персоналу. Це дозволяє в одиницю часу «просіяти» велика кількість потенційних кандидатів і знайти дійсно кращих.

Крім цього, слід сфокусуватися на побудові ефективних каналів просування на ринку. Залежно від сфери бізнесу варто посилити або побудувати такі канали, як інтернет-маркетинг, активні прямі продажі, експертний маркетинг, партнерський маркетинг. Для ефективної побудови кожного з цих каналів власникам і керівникам компаній необхідно володіти відповідними компетенціями, отже, ще одним важливим кроком щодо оптимізації бізнесу буде інтенсивне навчання топ-менеджменту компаній.

ПРО M&A

На ринку варто очікувати зростання угод злиттів і поглинань, оскільки криза — це час купувати, і грамотні інвестори про це знають. Багато компаній послаблюються і навіть опиняються на межі припинення існування, значить, цим будуть користуватися системні гравці інвестиційного ринку, що володіють капіталом.

Про те, що допоможе бізнесу залишитися на плаву

Тут діє поєднання факторів, згаданих мною вище. По-перше, необхідно працювати над посиленням конкурентної стратегії і підвищенням ефективності бізнес-моделі. Навіть в умовах кризи обсяг більшості ринків залишається більш ніж достатнім, і основне завдання компанії — системно працювати над збільшенням своєї частки на ринку. Для цього потрібно знайти чіткий і очевидний відповідь на питання «Чому, маючи вибір між усіма пропозиціями на ринку, клієнт купить саме у нас?». Це глибокий, фундаментальне питання, що визначає успіх у бізнесі. Причому їм важливо задаватися, ставлячи себе на місце цільового клієнта, дивлячись на ринок його очима і розуміючи його проблеми та потреби. Як тільки компанія зуміла знайти свою конкурентну бізнес-модель, збільшення частки ринку стає справою техніки.

По-друге, необхідно будувати системні канали просування на ринку. У Казахстані В більшості компаній вкрай слабо розвинені такі канали, як інтернет-маркетинг, активні прямі продажі, експертний маркетинг, партнерський маркетинг.

Природно, ці канали в різній мірі ефективні для різних сегментів ринку, тому важливо правильно розставити пріоритети, перш ніж приступати до побудови того чи іншого каналу.

Ну і по-третє, команда. Необхідно зробити акцент на посилення команди, пошуку кращих працівників на ринку праці. При цьому також потрібно прощатися зі слабкими співробітниками. Для максимальної ефективності підсилення команди необхідно впровадити сильні HR-процеси, такі як програма адаптації персоналу, регулярні індивідуальні бесіди зі співробітниками, стратегічні сесії з командою. Дуже важливо згуртувати команду в напрямку єдиної мети, створити у співробітників відчуття причетності. Власне, цього ми навчаємо в «Бізнес-конструктор».

Резюмуючи, хочу сказати, що зараз — час великих можливостей. І ті компанії, які замість паніки виберуть системне інтенсивний розвиток, незважаючи на кризу, зможуть дуже сильно досягти успіху в майбутньому.

AND.KZ