Автопілот для власників бізнесу. Інтервю для «Бізнес&Влада»

0
1

«У більшості власників бізнесу не збігається їх бачення проблематики та реальний стан справ», — вважає засновник і ідейний натхненник компанії «Бізнес-Конструктор» Кирило Куницький. У своєму інтерв’ю «&» він розповів, чому для більш швидкого розвитку і повноцінного подолання криз власнику бізнесу потрібно вміти передати штурвал компанії найманому управлінцю, де знайти таку людину, і про багато іншого.

З якими проблемами найчастіше стикаються сьогодні власники бізнесу?

До числа найбільш «популярних» проблем, озвучуваних самими власниками бізнесу на наших навчальних програмах в «Бізнес-Конструктор», можна віднести кризову ситуацію на ринку, а також низьку відповідальність і некомпетентність співробітників. В реальності ж основною проблемою є низька культура ведення бізнесу самим власником: нездатність створити сильну конкурентну бізнес-модель, розробити ефективну організаційну структуру компанії, побудувати сильну команду, впровадити стратегічне планування і регулярний менеджмент. Якою б кризовою була ситуація, обсягу ринку завжди більш ніж достатньо для розвитку і зростання ефективної компанії. Просто ефективних компаній майже немає.

У зв’язку з початком функціонування ЄАЕС у Казахстані сьогодні актуальна тема конкурентоспроможності. На одному зі своїх майстер-класів ви порушували питання, як проаналізувати конкурентне середовище і виробити конкурентну перевагу продукту. Не могли б ви дати поради нашим читачам?

Головне питання, на який повинен дати собі відповідь кожен власник бізнесу: «чому, маючи вибір між моєю компанією і конкурентами, клієнт купить саме в мене?». Відповідь на це питання криється у глибокому розумінні психології клієнта та логіки ухвалення ним рішень. Існують три основні конкурентні стратегії: операційне перевагу (operational leadership), близькість до клієнта (customer intimacy) і лідерство в продукт (product leadership). Перша стратегія передбачає пропозицію меншою ціни при еквівалентній з конкурентами цінності за рахунок досягнення більш низької собівартості шляхом підвищення операційної ефективності компанії. Друга стратегія передбачає фокус на якості обслуговування кожного клієнта. Третя стратегія означає створення більш цінного, ніж у конкурентів, продукту для клієнта. Це якась базова система координат для вироблення власної конкурентної стратегії. Говорячи більш приземлено, важливо розуміти, що на кожному ринку існує якийсь рівень якості задоволення клієнта. І більшість гравців на ринку не забезпечують цієї якості. Завдання ж ефективного бізнесмена — не тільки задовольнити рівень норми, але і перевищити його, досягнувши рівня захоплення клієнта. А це досягається за рахунок якості управління. У Казахстан ще не прийшла конкуренція менеджменту. Хто рушить у цьому напрямку — той буде переможцем.

Що ви розумієте під побудовою системного бізнесу? Яким чином можна цього домогтися?

Я маю на увазі побудову всіх «кубиків», з яких має складатися ефективний бізнес, побудова між ними гармонійному взаємозв’язку і створення якісного «інтерфейсу» між власником і бізнесом. До таких кубиків відносяться конкурентне бізнес-модель, модель маркетингу і продажів, ефективна організаційна структура і бізнес-процеси, сильна команда, якісний управлінський фінансовий облік, стратегія і дисципліна реалізації. У двох словах розкрити кожен з елементів складно. На нашій основній тривалої навчальній програмі «Власник бізнесу» власники компаній протягом трьох місяців вивчають кожен елемент і вибудовують його для своєї компанії.

Дайте базові рекомендації.

В основі успіху компанії повинна знаходитися сильна конкурентна бізнес-модель. Це базис, «ДНК» бізнесу. Вона повинна включати в себе чітке розуміння своїх цільових сегментів клієнтів, їх психології і проблематики, розуміння свого продукту і як цей продукт вирішує проблеми клієнтів, знання своїх конкурентів і розуміння своєї конкурентної стратегії (чому клієнт вибере саме наш продукт?). Далі — модель маркетингу і продажів. Це набір системних інструментів, мета яких — створення знання про компанії на ринку, розвиток лояльності потенційних клієнтів і стимулювання продажів. До таких інструментів можуть, наприклад, належати інтернет-канали просування, відділ активних прямих продажів, експертний маркетинг і т. п. Все ми навчаємо власників більш ніж п’ятнадцяти різних каналах просування.

Останній компонент системного бізнесу — організаційний менеджмент. Сюди ми відносимо створення ефективної організаційної структури і бізнес-процесів, побудова сильної команди, впровадження управлінського фінансового обліку, стратегічне планування та інструменти досягнення дисципліни реалізації.

Що б ви могли порадити управлінцям для досягнення дисципліни реалізації поставлених планів?

Один з головних методів досягнення дисципліни виконання — регулярний менеджмент. Це управління, засноване на регулярно повторюваних заходах і звітності. На жаль, багато власників бізнесу керують компаніями в режимі жорсткого кризового менеджменту- дуже директивно, тримаючи 100% контролю на собі, використовуючи співробітників як пасивних виконавців. У таких компаній значно легше відбирати частку ринку.

Одне з ключових заходів у регулярному менеджменті — регулярна стратегічна сесія. Бувають річні стратегічні сесії і проміжні сесії протягом року. На цих заходах розробляється бачення майбутнього, ставляться цілі, розробляють стратегію і плани, після чого відбувається оперативний контроль виконання планів. Для цього дуже допомагає автоматизація управління завданнями за допомогою спеціалізованих IT-рішень.

Також для досягнення дисципліни виконання власнику бізнесу важливо виростити в компанії операційного директора. Власник бізнесу в більшості випадків є поганим операційним управлінцем. Їх кидає з боку в бік. Вони спринтери, а для управління бізнесом потрібен марафонець. І таким марафонцем може стати операційний (або виконавчий) директор. Він для власника — як автопілот в літаку. Адже понад 50% всіх завдань, якими зазвичай займається у бізнесі власник, — це контроль виконання. А це за нього чудово може вирішити операційний директор. І зростити його всередині компанії більш ніж реально.

Тобто ви не прихильник залучення в компанію управлінців?

Найм «зоряного» топа — це часто просто мегариск для бізнесу. По-перше, ніхто не знає, наскільки він реально ефективний (розповідати — це одне, а робити — зовсім інше), по-друге, він дорого коштує, по-третє, він може дуже серйозно нашкодити мікроклімату в команді і навіть зруйнувати корпоративну культуру компанії. До нас на програму «Власник бізнесу» регулярно приходять власники компаній реабілітувати свої компанії після таких спроб. Тому повторю, що найманого топа дуже важливо плекати всередині компанії. Його можна виростити з різних типів посад, головне, щоб у кандидата на цю позицію були дуже сильні адміністративні навички і добре розвинений емоційний інтелект. Наприклад, багато власників, які працюють з нами, виростили таких виконавчих директорів з асистентів керівників. Природно, його важливо також правильно навчити.

На вашу думку, представляє реальну загрозу для компаній таке явище, як прокрастинація співробітників? Як з нею боротися?

Загрозу становить не прокрастинація співробітників, а неспроможність власника знаходити і розвивати кращих співробітників. І це біда в рази більша, ніж прокрастинація. Прокрастинація — це одна з найбільш нешкідливих проблем, пов’язаних із співробітниками. Так, явище не дуже сприятливий, але при якісному підборі працівників і грамотному управлінні його реально перемогти. Головне — поставити ясні цілі для бізнесу, розробити ефективну організаційну структуру, впровадити сильні інструменти мотивації і регулярного менеджменту. При грамотному управлінні загальна включеність співробітників одразу починає зростати. Тому найчастіше проблема не в голові співробітника, а в голові власника.

Яким ризикам сьогодні компаніям потрібно приділити увага?

Необхідно дуже чуйно тримати руку на пульсі економічної ситуації в країні. Хоча ризик впливу кризи я б розглянув як вторинний. Основним ризиком для компаній є поступовий прихід в країну культури конкуренції менеджментом. З’являється все більше власників компаній, які цікавляться ефективним менеджментом, починають будувати сильні команди. Тільки у нас, в «Бізнес-Конструктор», за останній рік здобули більше 1000 власників бізнесу з Казахстану, з яких майже сотня пройшла тримісячну програму систематизації бізнесу «Власник бізнесу». А це, повірте мені, потужний інструментарій! Тому вкрай важливо в найкоротший термін побудувати ефективну бізнес-модель, запровадити ефективну модель маркетингу і продажів, розробити організаційну структуру, впровадити HR-процеси та фінансовий управлінський облік, запустити «ритм» стратегічного планування. В цих умовах системність — це один з найважливіших для власника бізнесу інструментів, що дозволяє подолати кризу. Важливо пам’ятати, що головна здатність бізнесмена — здатність адаптуватися до змін. А ефективна адаптація до змін можлива тільки при наявності системної компанії і сильної команди.

Довідка

Компанія «Бізнес-Конструктор» — це інноваційний проект по сприянню розвитку МСБ. Компанія реалізує проекти по систематизації бізнесу різного рівня складності.

Кирило Куницький — засновник та ідейний натхненник компанії, експерт по систематизації бізнесу та побудови сильних команд. Одночасно Кирило — засновник цілого ряду компаній у різних сферах бізнесу. За останні 10 років серед проектів, якими займався Кирило, були компанія по розробці програмного забезпечення, туроператор, кілька компаній у сфері ритейлу і компанія, що займається поставками промислового обладнання.

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here