Останнім часом багато власників бізнесу опускають руки в зв’язку з тим, що відбувається в світі кризою. Щоб зрозуміти, як власнику найефективніше діяти криза, давайте подивимося на кризу з економічної точки зору.

Ринок, в якому працює ваша компанія, може бути охарактеризований таким параметром як обсяг ринку. Обсяг ринку — це сукупний обсяг продажів визначеної категорії товарів або послуг на конкретній території за певний період часу. Наприклад обсяг продажу електронної техніки, юридичних послуг, нерухомості і так далі. І ваша компанія займає певну частку цього ринку. Інший ринок поділений між іншими гравцями — вашими конкурентами.

Коли мова йде про малому і середньому бізнесі, то швидше за все ваша частка ринку буде досить невеликий, оскільки в більшості ринкових ніш працюють одночасно десятки, а іноді навіть сотні компаній, між якими поділено ринок.

З економічної точки зору, криза — це зменшення обсягу ринку. Тобто дану конкретну категорію товарів або послуг починають купувати менше.

Криза — це зменшення обсягу ринку

В результаті абсолютний обсяг продажу вашої компанії починає падати, ви судорожно починаєте намагатися його утримати, часто вдаючись до зниження цін. Як наслідок — падає ваша рентабельність продажів, тобто з кожної одиниці проданого товару або послуги ви починаєте заробляти менше. Грошей стає менше, виникають касові розриви, затримки зарплати, ви змушені скорочувати штат, знижувати витрати, і так поступово вниз-вниз-вниз… Депресивна ситуація, так? Однак ця картинка стає реальністю лише для тих, хто не знає як зробити наступне дію:

Мова йде про збільшення вашої частки ринку, незважаючи на кризу! Тоді ви зберігаєте (або навіть збільшуєте) абсолютний обсяг продажу, а до моменту коли ринок знову зросте (а він виросте!), ваш обсяг продажів збільшиться просто завдяки зростанню ринку.

“Та ну”, скажете ви, “хіба це можливо?”. Ну так, звичайно, лікар сказав в морг, значить в морг! Але давайте будемо оптимістами і спробуємо знайти рішення, яким чудесним чином можливо збільшити частку ринку, незважаючи на кризу.

Важливо розуміти, що процесу зростання, незважаючи на кризу, сприяє одна особливість нашого оточення:

Ми живемо в середовищі з низькою культурою ведення бізнесу!

А це означає, що більшість власників компаній, — це “бетмени”, які роблять бізнес “на коліні”:

  • все в бізнесі тримається тільки на власника;
  • компанії не організовані;
  • люди підібрані і навчені абияк;
  • відсутні ефективні організаційні структури;
  • обов’язки розподілені хаотично;
  • немає якісного управлінського фінансового обліку (власник навіть не до кінця розуміє, заробляє він або втрачає гроші);
  • не збудовані ніякі системи показників;
  • про стратегічному плануванні навіть ніхто не чув.

І в центрі всього цього бардака знаходиться героїчний власник, який в ручному режимі керує бізнесом, сидячи “на шпагаті” між спробами утримати продажу, контролем неефективних співробітників і рішенням нескінченного потоку операційних проблем. Як сказав мені один власник бізнесу: “Я не на шпагаті, я восьминіг!”.

Якщо в перерахованих характеристиках ви випадково дізналися себе, вітаю вас, прочитання даної статті — відмінний перший крок до вирішення даної проблеми!

Важливо розуміти, що перераховані “особливості національного бізнесу” — це не проблема, а можливість! Можливість конкурувати, збільшувати частку ринку, не зважаючи на кризу! Як сказав мені в свій час Дмитро Єкимов, засновник мережі фітнес-клубів SportLife: “Тут ще країна неполоханих птахів! Сюди ще не прийшла конкуренція менеджментом.” А це означає, що будь-яка компанія, яка починає ставати більш ефективною, вибудовувати сильну конкурентну стратегію, зрозумілі канали залучення нових клієнтів, чітку організаційну структуру, сильну замотивированную команду, ефективні процеси стратегічного планування, отримує величезні можливості для зростання, незважаючи ні на які кризові явища. Більше того, криза тільки сприяють зростанню, оскільки власники компаній, і без того загрузли в неефективності, панікують і тільки руйнують свої компанії, допомагаючи вам впевнено робити свою справу. Якщо тільки ви самі не є таким же панікуючим неефективним власником… Ну а якщо все-таки є, то зараз саме час це змінити.

Отже, як же можливо зростати, незважаючи на кризу?

Вам потрібно систематизувати свій бізнес!

Систематизація бізнесу — це наведення порядку в бізнесі, який дозволяє перетворити процес управління компанією з “танців з бубном” власника в чітку зрозумілу керовану систему.

Уявіть собі різницю між початківцям лижником і професійним лижником. Гора одна, спорядження однаково, обидва їдуть вниз… Але є різниця! Один ледве тримається на ногах, постійно падає обличчям у сніг і в підсумку дещо спускається з гори цілу годину, а другий чітко, красиво і швидко з’їжджає вниз, так що дивитися приємно. Ось ми з вами говоримо якраз про те, щоб перетворитися з лижника-новачка професійного лижника, тільки в управлінні бізнесом! Я називаю це перейти від підприємницького стилю управління до професійного стилю управління!

Ми в компанії “Бізнес-Конструктор” займаємося систематизацією компаній у сегменті малого і середнього бізнесу вже дуже тривалий час, за останні роки ми допомогли тисячам власників малого і середнього бізнесу з різних країн підвищити ефективність своїх компаній і перейти на новий рівень управління. Що, до речі, прямо відбилося на їх доходи і життєвий комфорт. І за ці роки ми виробили алгоритм систематизації бізнесу, який дозволяє будь-якому власнику навести порядок у своєму бізнесі.

Процес систематизації являє собою побудову низки ключових елементів в бізнесі:

  • Бізнес-модель — своєрідне ДНК бізнесу, відповідь на питання “що являє собою мій бізнес?”. Включає в себе опис цільових сегментів ринку, їх проблематики, концепцію ідеального продукту, аналіз конкурентного оточення і ефективну конкурентну стратегію.
  • Модель маркетингу та продажів — набір системних механізмів, завдяки яким компанія ефективно залучає нових клієнтів, утримує існуючих клієнтів і підтримує високий рівень репутації і лояльності до бренду на ринку. Включає в себе використання цілого ряду каналів просування на ринку, таких як Інтернет-маркетинг, активні прямі продажі, event-маркетинг та багато інших. Найголовніше — правильно налаштувати кожен з цих каналів і об’єднати їх в єдину систему.
  • Організаційна структура і бізнес-процеси — “скелет” бізнесу, що дозволяє розподілити процес управління компанією між ключовими центрами відповідальності, що відповідають за вузькоспеціалізовані зони. Дозволяє створити ефективно розподіл відповідальності всередині команди і чітке розуміння всіма співробітниками своєї ролі і очікуваних результатів в компанії і того, яким чином компанія функціонує.
  • Система управління персоналом — один з головних блоків, що впливають на ефективність бізнесу, оскільки саме від якості роботи співробітників залежить успіх компанії. Включає в себе ефективні процеси підбору співробітників, вступної адаптації (навчання), систему фінансової мотивації, систему підтримки морального клімату в колективі, інструменти оцінки і розвитку співробітників і системний розвиток корпоративної культури компанії.
  • Управління фінансами — ефективний фінансовий управлінський облік, що дозволяє на регулярній основі складати і отримувати 3 ключових управлінських звіту: звіт про прибутки і збитки (P&L), звіт про рух грошових коштів) і баланс, а також мати системні процеси фінансового планування та управління грошовими потоками.
  • Стратегічне планування — система ефективного стратегічного планування, що дозволяє в кожний момент часу мати бачення майбутнього бізнесу, ясна всій команді, формалізований у вигляді кількісних, якісних і організаційних цілей, з детально прописаними планами щодо досягнення даних цілей. Дана система включає в себе ритм заходів зі стратегічного планування, таких як проведення регулярних стратегічних сесій, на яких вся команда бере участь у процесі планування.
  • Операційне управління — процес підтримання порядку в компанії, в основі якого лежить регулярний менеджмент. Це противагу спонтанному, хаотичного менеджменту, коли будь-які збори або обговорення проходять в компанії спонтанно, слідуючи раптовим бажанням власника бізнесу. Тут дуже важливо виділити в компанії центр відповідальності за операційне управління, наприклад операційного директора компанії.
  • Це ті ключові компоненти, які вам необхідно побудувати у своєму бізнесі для того, щоб компанія росла і розвивалася, незважаючи на кризу. Як було вже сказано вище, ринок дає можливість досягати значних результатів, якщо ви все робите правильно.

    Якщо вам цікаво дізнатися більш детально про побудову даних елементів у вашому бізнесі, то я запрошую вас на практикум “Систематизація бізнесу”, на якому я детально опишу алгоритм побудови кожного з перерахованих елементів і, крім цього, прямо на практикумі, ви пропрацюєте дані елементи для свого бізнесу і вийдете з покроковим планом систематизації вашого бізнесу. Практикум вкрай ефективний, це підтверджено тисячами власників компаній, які пройшли за останні роки.

    Детальніше про практикумі